Moon Hill

Woensdag 3 oktober: De geplande excursie was een modderbad bezoeken en aansluitend een grot. Dit stond niet op mijn programma ik ging vandaag vroeg op pad en nam een taxi om half 8 naar Moon Hill genoemd naar de halvemaanvormige grot een heuvel buiten Yangshuo met een natuurlijke boog. De top is te bereiken via een pad met 800 steile trappen waarna je een prachtig uitzicht had op het landschap. Aangezien ik vroeg wegging zat het verkeer mee, was het nog niet te warm en was ik bijna alleen. Op de top kwam ik maar 3 Chinezen tegen die een mooie foto van mij konden maken als bewijs dat ik de top had bereikt. Helaas was het nogal nevelig en was het uitzicht niet zo adembenemend als dat het in de boekjes stond. Op de terugweg werd het al aardig druk met toeristen. Beneden aan de weg was er geen taxi te bekennen daarom een Chinees met een tuk tuk aangesproken of hij mij terug kon brengen naar  Yangshuo. Dit was een goede keus want de weg heen en terug stond alweer muurvast (was pas 9 uur) met verkeer en de tuk tuk reed overal tussendoor. Na een heerlijk laat ontbijt en een lange koffie pauze met Ju en Emmie op een terrasje moesten we om 15.00 uur alweer klaarstaan om op excursie te gaan hoe vissers in de avond op hun Bamboo vlotten aan het vissen zijn met behulp van afgerichte aalscholvers. Eerst met de bus naar een dorpje waar we nog even konden zien hoe door dames (productiewerk) waaiers werden gemaakt en waar goed handel door de groep werd gedreven. Aan de rivier stapte we op een grote boot met stoeltjes op de voorplecht waarna we een prachtig tocht maakte over de rivier de Yu Ling Hier was het vrij rustig met prachtige vergezichten van het Karstgebergte. Boeren die hun waterbuffels uit lieten en ze lieten poepen en baden in de rivier. Het werd aardig schemerig toen we aan land gingen voor het diner buiten en we begonnen voor het eerst flink te smeren met Deed (anti insectenspray) want ook de muggen kwamen aanzetten. Na een diverse heerlijke gerechtjes gingen we weer aan boord waarna we langszij voeren van  een ingehuurde visser die ons liet zien hoe zijn aalscholvers voor hem gingen vissen. Een grote lamp voorop het Bamboo vlot (lees dikke PVC buizen aan elkaar tot vlot) en 5 aalscholvers aan een touwtje doken er lustig op los om visjes te vangen. Zij hadden en ring om hun nek waardoor zij de kleine visje konden doorslikken en de grote visjes haalde de visser uit hun bek door hun aan de touwtjes weer binnen te halen. Niet erg diervriendelijk maar goed dit was zijn levensonderhoud. De muggen aangetrokken door de grote lamp zoemden om onze oren toch was het was een leuke excursie. Na weer een hele midag en avond op pad te zijn geweest bracht de bus door het dicht geslipte verkeer ons weer keurig bij het hotel waar toch iedereen vroeg naar bed ging om de volgende fit te zijn voor een lange busreis van minimaal 6 uur naar de grote havenplaats Guangzhou waar we laat in de middag zouden aankomen. Hier hadden wij nog een afscheidsdiner met Marc die dan afscheid van ons zou nemen aangezien hij een nieuw visa voor China moest regelen voor een volgende rondreis China.