te lange busrit

Donderdag 4 oktober: Vandaag om 09.00 uur vertrokken vanuit Yangshuo.voor een busrit van 600 km naar Guangzhou beter bekent als Kanton de toegangspoort tot de wereld wat later overgenomen werd door Hongkong.  Marc had het voorzichtig over een rit van 6 uur nou onze rit duurde 9 uur. Over snelwegen langs snelgroeiende steden. Een verloren dag van de reis naar een drukke havenstad waar wel een oude binnenstad was maar doordat wij pas 17.00 uur verreisd aankwamen hadden wij niets in de buitenwijk te zoeken waar ons hotel stond.  Vreselijk het hotel was oud, smoezelig en zeer gehorig. De volgende morgen moesten we vanuit Guangzhou met de bus naar de haven om daar om 10 uur de Ferry boot te nemen naar Hongkong aankomst 12 uur in het Panda hotel in Hongkong voor de laatste overnachting. Dit had beter geregeld kunnen worden dit kost ons 2 reisdagen van de reis wat zonde is van de tijd. Het afscheidsdiner met Marc loopt niet soepel aangezien hij om 18.00 uur op de nachttrein moet naar Hongkong om daar morgenvroeg zijn visa te gaan regelen daarna door met het vliegtuig naar Beijing om de volgende groep voor een 24 daagse rondreis China op te vangen. Waar hij zin in heeft. Marc neemt afscheid van ons en vanaf nu moeten we het zelf uitzoeken met lokale gidsen die vooraf geregeld zijn. Toch als groep zouden we een hapje gaan eten in een Chinees restaurant om de hoek maar met 16 personen ronddwalen met ieder een eigen mening en dan ook nog moeten bestellen…. Dat werkt niet hier had ik geen zin in en heb mijn eigen plan getrokken. De Pizza hut voor een pizza.