Dali

Vrijdag 28 september Marc had weer een excursie gepland een dagje rondtrekken door het platteland zodat we een goed beeld zouden krijgen en over het plattelandsleven in dit deel van China. Jim de Tibetaan was onze gids en om 9 uur vertrok de bus met een foto stop tussen de rijstvelden waarna we afgezet werden op de lokale markt van Xizhou. Een drukte en een prachtig gezicht hoe de vrouwtjes met manden hun spullen komen kopen. Ik had een zak lollies bij me en Adrie een zak ballonnen die wij uitdeelde aan de kindjes die achterin de draagmanden van de moeders zaten. Het was een feestje die lachende gezichtjes te zien. De kippen man die zijn brommertje vol had hangen met kippen reed er ook rond. Met Jim voorop liepen we langs huizen van meer dan 200 jaar oud naar mannetjes met paardenkoetsjes waar we weer een stukje verder gebracht werden door het open veld. Nog een foto stop waar we konden zien hoe de Chinese noedels te drogen werden gehangen waarna we door de bus naar de  boot gebracht werden aan het Erhai meer om de oversteek te maken naar het dorpje Wase. Jim en Marc hadden warm houd pannetjes meegenomen die uitgespreid werden waarna iedereen zijn lunch kon pakken tijdens de oversteek. Aangezien mijn darmen voor het eerst aan het protesteren waren kon ik geen eten meer zien en ruiken. De bus was omgereden en van de boot af een kort ritje waarna we konden oerstappen in een  vrachtwagentje waar we als vee in vervoerd werden naar een Bai familie om te zien hoe zij leefden, daar konden we een appeltje eten en voor de dappere onder ons naar een gat in de grond naarst de varkensstal. Zelfs voor Adri met een knijper op haar neus kon dit niet aan. Na een korte wandeling door de rijstvelden terug naar het kleine vrachtwagentje die ons naar de bus bracht en ons rond het meer reed terug naar ons hotel. Om 18.00 uur was het weer etenstijd wat ik deze keer maar overgeslagen heb. Het dorp Dali heb ik niet gezien door een te druk programma en van horen en zeggen had ik niets gemist het leek heel erg op Lijiang met de vele souvenirs winkeltjes en eetgelegenheden